Przejdź do treści
1
Przejdź do stopki

HISTORIA

Treść

Czym jest projekt?

Projekt "Szkoły Jagiellońskie" skierowany jest do szkół z województw: małopolskiego, podkarpackiego oraz świętokrzyskiego, do których uczęszczają w przeważającej mierze uczniowie ze środowisk o niskim statusie edukacyjno-społecznym. Ta sytuacja często uniemożliwia dzieciom i młodzieży pełny rozwój ich indywidualnych uzdolnień i możliwości. Niejednokrotnie niskie budżety szkół utrudniają kadrze nauczycielskiej efektywną pracę z uczniami z zastosowaniem odpowiednich pomocy, materiałów dydaktycznych.

Poprzez udział w projekcie szkoły uzyskają możliwość poprawy jakości swojej pracy, co przyczyni się do zwiększenia szans edukacyjnych ich uczniów. Równocześnie szkoły te staną się autentycznymi centrami edukacyjno-kulturowymi w swoich środowiskach, co pozwoli wzmocnić ich pozycję na lokalnym rynku edukacyjnym. Wartością dodaną projektu będzie scalenie środowisk lokalnych w dążeniach do zapewnienia dzieciom i młodzieży jak najlepszych warunków rozwoju i dostępu do wiedzy.

Osoby prowadzące projekt to w przeważającej mierze praktycy, którzy rozumieją, że młodzi, zdolni ludzie są wszędzie i tylko trzeba stworzyć im możliwości rozwoju. Dlatego też Uniwersytet Jagielloński zgodnie ze swoją wielowiekową tradycją pragnie poprzez realizację projektu, podjąć pracę właśnie z tymi, którzy obiektywnie mają najtrudniejszą sytuację.

Nasza droga do zakwalifikowania się

Na początku roku kalendarzowego 2007 zgłosiliśmy chęć udziału w projekcie Szkoły Jagiellońskie, który skierowany był do szkół ze środowisk wiejskich z trzech województw: małopolskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego. Prócz nas z naszej gminy do projektu zgłosiło się również Gimnazjum w Czarnym Dunajcu. Nasze szkoły znalazły się w gronie stu, które zostały zaproszone do kolejnego etapu projektu.

 

Na zorganizowanej w marcu w Krakowie konferencji spotkali się wszyscy uczestnicy programu „Szkoły Jagiellońskie”, realizowanego przez trzy jednostki Uniwersytetu Jagiellońskiego, dzięki finansowaniu z Budżetu Państwa i Europejskiego Funduszu Społecznego. Przez trzy dni eksperci, trenerzy i zaproszeni goście (również zagraniczni) przekonywali nas, że warto zmodernizować programy rozwoju szkoły, warto ryzykować i eksperymentować z metodami nauczania, a przede wszystkim – warto stanąć do konkursu, w wyniku którego szkoła może otrzymać do 150 000 zł dotacji na realizację tzw. „projektu inicjującego”, którego celem ma być uruchomienie programu rozwoju, a także zapewnienie podstaw do jego kontynuacji i zwiększenie szansy wypracowania trwałych rezultatów. Na pozyskanie dotacji miało szansę 50 szkół, a więc połowa uczestników tego etapu. Podstawą do liczenia się w końcowej rozgrywce było napisanie wniosku o dofinansowanie, zawierającego szczegółowy opis poszczególnych działań czteromiesięcznego „projektu inicjującego” wraz z jego budżetem.

 

Sukces

Na początku sierpnia otrzymaliśmy wiadomość, że Kapituła Konkursowa ogłosiła listę rankingową utworzoną na podstawie przydzielonej punktacji. Nasz projekt, zatytułowany „Szkoła oknem na świat”, znalazł się na szesnastym miejscu. Wszystkie zaproponowane działania zostały przyjęte i w całości zostaną sfinansowane.




195429