PROJEKT
Treść
- Nazwa projektu: "Szkoła oknem na świat"
- Koordynator projektu: Jadwiga Sajdak
-
Przyznana kwota dofinansowania: 125.042,00 zł
- Zaangażowani: wszyscy nauczyciele naszej szkoły tj. 13 osób
- Stan obecny: Raport zewnętrznego diagnosty ze „Szkół Jagiellońskich” oraz diagnoza dokonana metodą analizy SWOT wykazała problemy, określiła wyzwania i szanse naszej szkoły.
Najistotniejszym problemem są zróżnicowane możliwości uczniów. Nauczyciele pracują jednocześnie z uczniem zdolnym i słabym. Dowożenie uczniów narzuca sztywny model funkcjonowania szkoły – brak możliwości organizowania kółek, zajęć wyrównawczych.
Baza lokalowa i dydaktyczna jest skromna; brakuje sali gimnastycznej, świetlicy, nowoczesnych pomocy dydaktycznych. Problemem jest środowisko o niskim statusie ekonomicznym, społecznym, kulturowym. Miejscowość oddalona jest od centrów naukowych i kulturalnych, dojazdy wymagają nakładów finansowych. Obserwuje się małą współpracę środowiska ze szkołą. Maleje motywacja uczniów do uczenia się, preferowane jest wykształcenie zawodowe. Efektem są trudności komunikacyjne, zamknięcie na poznawanie nowego.
Wyzwaniem dla szkoły jest zainicjowanie zmian, przełamanie impasu w postawach, wyzwolenie potencjału intelektualnego, zapewnienie wszystkim uczniom optymalnego rozwoju, dążenie do wyrównywania szans edukacyjnych, uczynienie szkoły otwartym i atrakcyjnym miejscem aktywizującym środowisko.
Wierzymy, że dzięki zaangażowaniu nauczycieli i wsparciu „Szkół Jagiellońskich” będzie to możliwe.
- Charakterystyka projektu: Naszym projektem chcemy zainicjować proces pokonywania barier ograniczających rozwój intelektualny, psychologiczny, kulturowy i fizyczny uczniów. Chcemy wyzwolić proces poznawania i przygotować każdego ucznia do odbioru różnorodnych ofert edukacyjnych. Aby był on atrakcyjny a nauka stała się przygodą intelektualną będziemy organizować wyjazdy do teatru, kina, zainicjujemy działalność kół przedmiotowych, zajęć niwelujących braki, wyposażymy szkołę w nowoczesne środki dydaktyczne wspomagające proces nauczania, poszerzymy kompetencje nauczycieli przez ich udział w ciekawych formach dokształcania. Stworzymy atrakcyjną ofertę sportową dla uczniów i lokalnej społeczności. Wykorzystując położenie i warunki naturalne terenu uczynimy szkołę centrum narciarstwa biegowego a piękno unikalnej przyrody torfowisk, gór i folkloru podhalańskiego utrwalimy w fotografii na zajęciach koła fotograficznego. Chcemy również zainicjować zmiany w postawie rodziców wobec szkoły. Będziemy organizować atrakcyjne spotkania z rodzicami. Wykorzystując twórczy potencjał rodziców i innych mieszkańców zorganizujemy prezentacje, wystawy i promocje ich artystycznej działalności. Stworzymy nowy rodzaj więzi społecznych. Chcemy aby zainicjowane przez nas działania zapewniły uczniom wszechstronny rozwój umożliwiający im odpowiedzialne pełnienie ról społecznych. W działaniach tych wspomoże nas lokalna społeczność dla której szkoła stanie się centrum oddziaływania kulturotwórczego i miejscem tworzenia nowych więzi społecznych.
- Działania podejmowane w ramach projektu:
- Zorganizowanie koła fotograficznego
- Wycieczka do Warszawy dla wszystkich uczniów niezależnie od możliwości finansowych
- Dokumentacja naszych miejscowości dzisiaj
- Zorganizowanie zajęć z edukacji filmowej
- Wyjazd do Teatru Starego w Krakowie
- Szkolenie nauczycieli na temat „Praca z uczniem zdolnym”
- Zorganizowanie kół zainteresowań i zajęć wyrównawczych
- Wyposażenie pracowni chemicznej, fizycznej i biologicznej
- Dodatkowe zajęcia z piłki siatkowej i aerobiku
- Stworzenie bazy narciarstwa biegowego
- Spotkania z psychologiem i pedagogiem dla uczniów i rodziców
- Stworzenie zaplecza technicznego do prezentacji dorobku artystycznego szkoły i środowiska
- Udostępnienie zasobów szkoły lokalnej społeczności
- Plany na przyszłość: Rozpoczęte w ramach projektu inicjującego działania będziemy kontynuować w ramach programu rozwoju szkoły. Priorytetem dla nas jest zapewnienie wszechstronnego rozwoju ucznia w zakresie intelektualnym, psychologicznym, kulturalnym i fizycznym. Będzie to możliwe dzięki zdobyciu dodatkowych kompetencji przez nauczycieli, doposażeniu sal dydaktycznych i biblioteki, stworzeniu zaplecza technicznego szkoły oraz bazy narciarstwa biegowego. Zainicjowanie nowych form dydaktycznych: pleneru, sesji naukowej, pracowni fotograficznej, rozwijanie działalności teatru szkolnego uatrakcyjni proces nauczania i wychowania uczniów. Priorytetem także jest uczynienie szkoły centrum kulturalnym dla lokalnej społeczności przez promocje lokalnych twórców, udostępnianie zasobów szkoły, organizowanie ciekawych form spędzania wolnego czasu co wpłynie na podtrzymywanie współpracy i pozyskanie w przyszłości sponsorów. Działania te pozwolą na wyjście szkoły na zewnątrz, współpracę z innymi szkołami, także za granicą. Efekty naszych działań utwierdzą nas w przekonaniu, że warto pozyskiwać środki np. uczestnicząc w tym programie, aby umożliwić naszym uczniom jak najlepsze warunki rozwoju i stać się dla wszystkich „oknem na świat”.